| Profil | Faq | Grupy | Szukaj | Pim | Zarejestruj | Użytkownicy | Loguj/Wyloguj |


Forum FORUM PIEKARZY, PIEKARNICTWA I BRANŻ PIEKARNICZYCH Strona Główna -> POMOC

Pieczywo - rynek pełen niewiadomych

  Autor    Post Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
admin
Site Admin


Dołączył: 29 Mar 2004
Posty: 829
Pieczywo - rynek pełen niewiadomych

Co najmniej kilka przyczyn składa się na to, że ten cały duży segment rynku żywności, obejmujący obecnie w codziennej diecie niemal wszystkich Polaków, jest zarazem najsłabiej monitorowanym i najmniej znanym fragmentem rynku dóbr konsumpcyjnych.

A chodzi o segment rynku, w którym wartość sprzedaży prof. Zygmunt Ambroziak, dyrektor Zakładu Badawczego Przemysłu Piekarskiego szacuje na 2,5-4,0 mld zł rocznie.





Żywiołowy rozwój rzemiosła piekarskiego

Słaba znajomość rynku pieczywa w znacznej mierze wynika z faktu, że w produkcję zaangażowana jest wyjątkowo duża liczba podmiotów, w większości zakładów rzemieślniczych - w kraju funkcjonuje obecnie co najmniej 6500-7000 piekarni rzemieślniczych, do których obecnie należy aż 75-80 proc. rynku. Trzeba przy tym zaznaczyć, że w odróżnieniu od innych krajów, gdzie występuje wyraźny podział na piekarnie przemysłowe i rzemieślnicze (decyduje o tym nie tylko skala produkcji, ale i stosowane technologie) wiele polskich firm stało się de facto piekarniami przemysłowymi, stosującymi przemysłowe metody produkcji z użyciem wysoko wydajnych linii produkcyjnych i zatrudniającymi niekiedy po kilkuset pracowników. Pozostałą część rynku dzielą między siebie piekarnie społemowskie - około 15 proc. oraz piekarnie uruchamiane w dużych obiektach handlowych oraz spółki z udziałem kapitału zagranicznego.

Jesteśmy świadkami zaostrzającej się konkurencji, która oprócz zalet dla partnerów handlowych i konsumentów, pociąga za sobą poważne, także negatywne konsekwencje. W dość powszechnym odczuciu konsumentów ogromnemu wzbogaceniu asortymentu (przeciętna piekarnia ma w swej ofercie często powyżej 100 pozycji asortymentowych) towarzyszy obniżanie się jakości wyrobów. Wynika to z prowadzonej wojny cenowej, a także z upowszechniającej się w ostatnich latach praktyki polegającej na rozwożeniu wyprodukowanego pieczywa na coraz większe odległości (znane są przypadki jego dowożenia z odległości przekraczajšcej 100 km).

Sami piekarze pytani o najgroźniejszą i najbardziej uciążliwą dla nich konkurencję wymieniają najczęściej prowadzące własny wypiek pieczywa super- i hipermarkety oraz producentów z szarej strefy, zaopatrujących nie tylko bazary, na których w wielu miejscowościach prowadzą sprzedaż z samochodów, ale także małe sklepy detaliczne zainteresowane najtańszymi dostawami.


Urozmaicanie oferty nie zwiększyło konsumpcji

Statystyki dowodzą, że dynamicznemu rozwojowi potencjału produkcyjnego nie towarzyszył wzrost popytu na pieczywo. W ostatnich latach jego konsumpcja wykazywała systematyczny spadek. Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że między 1995 a 2000 r. spożycie per capita zmniejszyło się o ponad 11 procent. Ostatni raport IERiGŻ poświęcony popytowi na żywność odnotowuje, że w skali roku spożycie to nie przewyższa obecnie 74 kg. Spadek spożycia następuje przy tym we wszystkich typach gospodarstw domowych, co dowodzi, że wynika raczej ze zmieniających się nawyków żywieniowych, a nie, jak to się często uważa, z faktu ubożenia społeczeństwa.

W ocenie eksperta z branży piekarskiej, struktura dostaw pieczywa, wynikająca z preferencji konsumentów w przybliżeniu przedstawia się następująco:



STRUKTURA DOSTAW PIECZYWA WYNIKAJˇCA Z PREFERENCJI KONSUMENTÓW (w proc.)

Pieczywo zwykłe mieszane, nie wypiekane w formach65
Pieczywo pszenne, drobne plus tzw. galanteria piekarska25
Pieczywo gatunkowe, formowe, z dodatkami smakowymi10



Specjaliści oceniają, że, wbrew pozorom przeważająca część konsumentów zachowuje tradycyjne upodobania przy wyborze pieczywa podstawowego (chleb), natomiast jest otwarta na nowości w grupie asortymentowej obejmującej pieczywo drobne i tzw. galanterię. Mówiąc o upodobaniach konsumentów, nie sposób pominąć zagadnienia promocji i reklamy, które w innych segmentach rynku wywierajš wielki wpływ na kształtowanie się popytu. Tymczasem z racji swego rozdrobnienia, zachowujące lwią część rynku rzemiosło piekarskie ma niewielki wpływ na zachowania konsumentów.


Promowanie pieczywa chrupkiego przynosi efekty

Zasadniczo inna sytuacja panuje w takim segmencie rynku jak pieczywo chrupkie, dostarczane przez ograniczoną liczbę, na ogół dużych, producentów. Jak wykazują badania ACNielsena sprzedaż tego aktywnie promowanego pieczywa wykazuje znaczącą dynamikę wzrostu.



SPRZEDAŻ PIECZYWA CHRUPKIEGO

VIII 2000 - VII 2001VIII 2001 - VII 2002VIII 2001-VII 2002
do VIII 2000-VII 2001
Wielkość sprzedaży (w tys. kg)7093,27506,05,8
Wartość sprzedaży (w mln zł)97,103116,54220

źródło: ACNielsen



Ta sama firma udziały ilościowe poszczególnych gatunków pieczywa chrupkiego w jego łącznej sprzedaży ocenia następująco:



STRUKTURA SPRZEDAŻY PIECZYWA CHRUPKIEGO W OKRESIE VI-VII 2002 (w proc.)

Light Bread26,3
Crisp Regular17,6
Bread Chips9,6
Tosty26,8
Crisprolls3,0
Rice Cakes9,3
Pop Corn Cakes1,2
Maca6,1

źródło: ACNielsen




UDZIAŁY ILOŚCIOWE POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW SKLEPÓW W SPRZEDAŻY TYCH WYROBÓW W OKRESIE VIII 2000-VII 2002 (w proc.)

Super- i hipermarkety40
Duże sklepy spożywcze14
średnie sklepy spożywcze27
Małe sklepy spożywcze20

źródło: ACNielsen



Pieczywo mrożone - przede wszystkim "wygodne"


Osobnym segmentem rynku jest pieczywo mrożone, przy czym producenci (w Polsce funkcjonuje już kilka dużych przemysłowych jego wytwórni, ma miejsce także import) oferują je w różnych postaciach, przede wszystkim jako mrożone ciasto w kęsach oraz jako produkty uformowane i wymagające jedynie kilkuminutowego dopiekania. W opinii samych producentów ten segment rynku ma w Polsce bardzo duże szanse wzrostu. W ocenie firmy Hiestand Piekarnia Szwajcarska, która w 2002 r. uruchomiła w grodzisku Mazowieckim zakład o zdolnościach produkcyjnych wynoszących 12 000 ton pieczywa rocznie, udział pieczywa mrożonego w rynku pieczywa ogółem w Polsce sięga już obecnie 10 proc. i ma szanse szybkiego dalszego wzrostu. W ocenie innych producentów jest on znacznie skromniejszy, ale także oni widzš przed tym rynkiem duże szanse rozwoju.


Aby to ocenić, trzeba zdawać sobie sprawę ze specyficznej roli, jaką odgrywa ten rodzaj pieczywa, bardzo ściśle związany z rosnącą sprzedażą pieczywa w takich niekonwencjonalnych placówkach, jak stacje benzynowe, obiekty turystyczne, sieci fast food itp. Możliwość tzw. "odpiekania" w miarę potrzeby określonej ilości pieczywa i stałe dysponowanie bułeczkami prosto z pieca (jest dowiedzione, że zapach ciepłego pieczywa wywołuje apetyt, a tym samym zachęca do zakupów żywności) jest potężnym magnesem przyciągającym klientów nie tylko w wymienionych wyżej punktach sprzedaży.


Trudno się więc dziwić powodzeniu mrożonych produktów piekarskich. Na zachodnioeuropejskich rynkach zdobyły one bardzo poważnš pozycję, a ich udział w sprzedaży pieczywa ogółem sięga w niektórych krajach 30 procent. Ta niespodziewana konkurencja wywołała zresztą ostrą reakcję ze strony piekarzy stosujšcych tradycyjny proces (wyrabianie ciasta, jego fermentacja, wypiek), którzy poddają w wštpliwość wartość odżywczą i walory smakowe produktów uzyskanych z mrożonego ciasta. Nie wiadomo, na ile sprawiła to batalia piekarzy, a na ile własne przekonania konsumentów, jest jednak faktem, że np. we Francji ekspansja pieczywa morzonego została zahamowana, a jego udział w rynku zmalał o kilka procent.


Także w Polsce odnotowano przypadki wycofywania się placówek handlowych z "odpiekania" wyrobów z mrożonego ciasta. Wydaje się jednak, ze podobnie jak na Zachodzie, trudno będzie dla niego znaleść alternatywę, zwłaszcza we wszelkiego rodzaju placówkach określanych jako convenience shops.


Charakteryzując rynek piekarski w naszym kraju warto jeszcze zwrócić uwagę na nasilającą się ostatnio tendencję do uruchamiania przez piekarzy własnych punktów sprzedaży. W ocenie ekspertów, piekarnie rzemieślnicze dysponują już obecnie 20-30 000 takich punktów. I są to zarówno należące do firm piekarskich sklepy ogólnospożywcze, jak i stoiska z pieczywem w centrach handlowych. Wzorem piekarzy z Zachodu, którzy coraz większą część dochodów uzyskują z prowadzenia tzw. małej gastronomii, także nasze firmy piekarskie coraz śmielej angażują się w prowadzenie różnego rodzaju barów kanapkowych, a także barów z daniami tzw. małej kuchni. W sumie branża piekarska, z którą związanych jest co najmniej 200 000 ludzi (właściciele firm, ich rodziny i pracownicy) reprezentuje sobą sporą siłę i potencjał rozwojowy.
(AŁ)

  Odpowiedz z cytatem  
Post Czw Maj 13, 2004 12:11 pm 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
  Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Wybierz Forum:
 
Strona 1 z 1

Poprzedni temat | Następny temat >

W tym forum możesz:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

 

Powered by phpBB: © 2001 phpBB Group
LastCrusade Template by Vereor.

Polityka prywatności