Ciężkie czasy dla polskiego chleba

Media, prasa, wydarzenia, newsy
admin
Site Admin
Posty: 858
Rejestracja: pn mar 29, 2004 2:05 pm
Kontakt:

Ciężkie czasy dla polskiego chleba

Post autor: admin » czw paź 13, 2011 12:38 pm

11 października Rzeczpospolita opublikowała artykuł pt. "Polski chleb walczy o przetrwanie". Jak wskazuje tytuł nie ma w nim dobrych informacji dla branży piekarniczej.
Gazeta opierając się na raporcie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podaje, że w tym roku spożycie pieczywa wyniesie 54 kg na osobę i będzie to wynik o ok. 43 kg mniejszy od spożycia zanotowanego w 1993r.
Najbardziej spadkową tendencję obserwuje się dla tradycyjnego chleba, którego spożycie spadło o ok. 47,5 % w porównaniu z wyżej wspomnianym już rokiem 1993 i wynosi ok 41,76 kg na osobę. W tym samym okresie spożycie pieczywa pszennego, czyli bułek, rogali itp. spadło o ok. 23,8%. Wzrosła jedynie konsumpcja pieczywa żytniego z 2,04 kg do 2,76 kg na osobę co stanowi wzrost o ponad 35%. Wzrost ten zatrzymał się jednak w roku 2007.
Według ekspertów IERiGŻ taka spadkowa tendencja utrzyma się w kolejnych latach, a w 2016 r spożycie może wynieść tylko 45 kg na osobę.
Jako przyczynę takiego stanu rzeczy Krystyna Świetlik z IERiGŻ podaje znaczny wzrost ceny pieczywa na przestrzeni tych lat. Mimo że spożycie pieczywa spadło niemalże o połowę, to wydatki z nim związane zmniejszyły się minimalnie, zaledwie z 8,6 do 7,4% łącznej kwoty przeznaczanej na żywność, przez przeciętne gospodarstwa domowe.
Grzegorz Nowakowski – prezes Instytutu Polskie Pieczywo – przyczyn takiej sytuacji dopatruje się nie w cenach, które jego zdaniem są i tak o 20-50% tańsze niż w innych krajach Unii Europejskiej, lecz w niskiej jakości pieczywa. Twierdzi on, że to dążenie do utrzymania ceny pieczywa na możliwie niskim poziomie powoduje obniżenie jego jakości i odpływ konsumentów.
Sytuacji branży piekarniczej nie poprawia też szara strefa, na którą trafia ponoć co czwarta złotówka wydana na pieczywo.
Negatywny wpływ na spożycie pieczywa ma też wzrost zainteresowania konsumentów innymi produktami zbożowymi takimi jak płatki czy makaron. Według IERiGŻ spożycie makaronu wzrosło na przestrzeni omawianego okresu (lata 1993-2010) o ok. 50%.

ODPOWIEDZ